Monday 27 January 2014

Posted by CikAlin VitaShop on 00:49 No comments
Di Zaman Millennium  ini manusia lebih suka mendapatkan makanan segera ( fast food ) yang lebih mudah dan ringkas . Makanan segera ini memang memudahkan dan ringkas tetapi kandungan nutrisi yang terdapat di dalamnya belum tentu cukup untuk menampung keperluan nutrisi harian kita .
 
 

Peningkatan taraf hidup dan ekonomi menyebabkan berlakunya lambakan makanan .Justeru itu  mendapatkan keperluan nutrisi sepatutnya tidaklah menjadi masalah yang besar , tetapi menjalani kehidupan seharian yang sibuk menyebabkan kita susah untuk mendapatkan makanan yang seimbang dan seterusnya belakulah pengabaian dalam  penjagaan kesihatan dan mendapatkan makanan yang seimbang .
 
Ada juga yang mengatakan mereka  telah cuba untuk mendapatkan makanan yang berkualiti dan baik. Tetapi  di celah celah  kesibukan  percayalah yang anda sebenarnya masih gagal menjaga pemakanan dengan sempurna .
 
 
 
Oleh itu kita perlulah mengambil vitamin dan  supplemen bagi membantu kita menjalani kehidupan yang sihat dan cergas di zaman yang penuh dengan cabaran ini .
 
Ini juga adalah sebagai usaha kita , di mana Allah yang maha esa juga menyuruh kita berusaha dalam semua perkara dan bertawakal kepadanya dalam menentukan hasilnya .. In shaa allah .
 
Saya juga ingin berkongsi beberapa sebab penting kenapa Kita Perlukan Vitamin dan Supplement.
 
 
     1. Melengkapkan dos vitamin yang diperlukan dalam kehidupan seharian .
    • Makanan seharian yang kita ambil tidak dapat melengkapkan nutrisi harian kita.Dalam sesetengah situasi pula tubuh badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang kita perolehi dari makanan yang diambil. Contohnya Vitamin C yang diperolehi dari buah limau yang sedikit hari2 tidak mungkin dapat membekalkan kita 500mg Vitamin C harian kerana ianya bersamaan 7.5 biji limau segar .
     2. Zat makanan mudah hilang.
    • Zat dan vitamin yang terdapat dalam makanan mudah hilang semasa melakukan aktiviti seharian dan juga aktiviti riadah . Seperti kaum ibu yang mudah hilang vitamin C dan enzim yang dimusnahkan oleh haba ketika proses memasak makanan .
     3.  Pengambilan ubat ubatan menganggu penyerapan zat makanan .
    • Pengambilan ubat ubatan , antibiotic , tahan sakit , laksatif dan berbagai lagi mengganggu proses penyerapan zat makanan .
     4. Makanan Seharian yang tak seimbang
    •  Amalan diet yang tinggi lemak , kafien , gula dan garam menyebabkan simpanan zat didalam tubuh badan berkurangan . Ini adalah kerana pengambilan makanan yang tidak seimbang mengikut pyramid makanan yang disarankan .
      5. Sayur sayuran dan buah buahan di sembur racun perosak
    • Kebanyakan petani akan menggunakan racun perosak untuk menjaga kualiti tanaman mereka . Buah buahan dan sayuran juga ditanam ditanah yang tidak subur dan kurang mengandungi bahan galian . Ini akan mempengaruhi kualiti dan zat yang di salurkan kedalam tubuh badan kita .
     6. Pencegahan awal
    • Supplement dan vitamin yang kita ambil secara berterusan in shaa allah boleh membantu kita mencegah beberapa penyakit kritikal seperti Sakit Jantung , Kanser , Diabetes , Arthritis dan sebagainya .
      7. Masalah Penghadaman
    • Penghadaman yang tidak effektif boleh membataskan penyerapan vitamin oleh tubuh .
 
Ada banyak lagi sebab yang memerlukan kita semua mengambil vitamin dan supplement tambahan di zaman millennium ini . Walaupun kita mungkin telah mengambil makanan yang dirasakan sesuai , tetapi kita masih lagi boleh rasa tidak segar dan sihat kerana sebab sebab di atas .Supplement juga adalah makanan tambahan ,ianya adalah berfungsi sebagai penambah nutrisi yang diperlukan dan bukannnya satu satu tempat pengantungan untuk mendapatkan nutrisi.
 
Untuk itu saya  berharap anda semua mendapat manfaat dari apa yang telah saya kongsikan di halaman ini .
 
Pilihlah vitamin dan supplement yang Halal , Berkualiti , Selamat dan Mampu beli seperti Vitamin SHAKLEE yang telah terbukti kualitinya sejak 50 tahun dahulu .
 
Jika berminat untuk mengetahui sebarang produk Shaklee boleh hubungi ,
 
Faizal Deni
Call/SMS : 011-21196728
Whtasapp : 013- 2050629
Fb: CikAlin VitaShop  untuk keterangan lebih lanjut dan maklumat terkini .
 
    
 
 
           
 
 
 
 
 

0 ulasan:

Post a Comment